zaterdag 7 februari 2015

Empathy map en Tegenlicht

Maandag 2 februari kregen we de opdracht om samen met de leerkrachten uit het primair onderwijs een empathy map te maken. Alex, Anne en ik hebben samen nagedacht over wat een leerling in het basisonderwijs in 2030 zou zien, zeggen, doen, voelen, horen en denken. Onze leerling hebben we de naam Lev Leeflang gegeven. En kwamen we tot het volgende resultaat:


Tijdens de invulling bij de zintuiglijke begrippen heb ik veel input gehaald uit de uitzending van Tegenlicht die ik de vorige dag gezien had. In dit programma werden drie innovatieve scholen uitgelicht, zij hebben acties ondernomen om te veranderen. De punten die ik hieruit meegenomen heb en 'verwerkt' heb in de empathy map zijn:
- In Nederland zijn we veel risicomijdend bezig, we laten ons leiden door controle en angst. Zo zie je dat ook in de keuzes van de regering terug. 
- Het Nederlandse onderwijs loopt 10 tot 15 jaar achter. 
- Flexibele schooltijden. Nu staat er vast dat iedere leerling 940 uur onderwijs dient te genieten. Maar heeft elke leerling dit aantal uren wel nodig? Of zou dit flexibel kunnen zijn?
- Planner (en checklist planner) om leerlingen eigen keuzes te laten maken.
- Gepersionaliseerd leren. 
- Leren en onderwijs verschillen van elkaar. Leren kan overal, voor onderwijs heb je een school voor nodig. Deze afweging vraagt wat van het onderwijs. 
- Vertrouwen hebben in ontwikkeling van kinderen. 
- Open source denken en flipping the classroom. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten