vrijdag 20 februari 2015

Quest 2: Toekomstscenario's voor het basisonderwijs

Quest 2.. een pittige quest! Het heeft me zeker uitgedaagd om 'out of the box' te denken, maar dat heb ik zeker niet gehaald in de acht uur die hiervoor staat...Daar zit ontzettend veel werk in, dat geleid heeft tot het volgende:

In het quadrant heb ik met kernwoorden het scenario beschreven. Wanneer je op de kernwoorden klikt, volgt de link naar de uitwerking van elke scenario.  Dit zijn de volgende scenario's (inclusief link, voor de zekerheid): 
* Zelfregulerend leren in een flexibel leercentrum
* Gepersonaliseerd leren in een persoonlijke leeromgeving
* Docent op oproepbasis
* Het leren van kennis en vaardigheden door de leerkracht
In de scenario's heb ik voor de termen 'leerlingen' en 'leerkracht' gekozen, omdat wij deze termen in het basisonderwijs gebruiken.

Welk scenario ik mijn leerteam aanraad, vind ik erg lastig. De scenario's zijn naar mijn mening erg verschillend van elkaar. Wanneer ik naar het onderwijs over vijftien jaar kijk en daarbij mijn gevoel achterna ga, zou ik mijn leerteam het scenario 'Zelfregulerend leren in een flexibel leercentrum' aanraden. Naar mijn mening is dit een mooie ontwikkeling voor het basisonderwijs, ook wanneer ik kijk naar de school waarin ik werkzaam ben. Meer vrijheid in het leren, ruimte voor eigen keuzes en flexibiliteit. Het is niet de meest 'spannende' of het meest extreme scenario, maar wel eentje waar ik heel erg enthousiast van word als ik kijk naar het onderwijs in de toekomst. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten