zondag 12 april 2015

Het toekomstscenario op mijn organisatie gelegd.

Het onderwijs in de toekomst is een veelbesproken onderwerp op de school waar ik werkzaam ben. In dit schooljaar is het fusieproces gestart, waarbij basisschool de Wieken een nieuwe school gaat vormen met een andere basisschool in Vught. Deze nieuwe school mag in dit fusieproces ontwikkeld worden, waarbij de visie, werkwijze en leeromgeving samen bepaald worden. De nieuwe school komt in een nieuw schoolgebouw die nog ontwikkeld gaat worden. Dit betekent dat er veel mooie kansen liggen om een ideale en toekomstgerichte school te ontwikkelen, het is een uitdaging om hier over mee te denken. Naast mijn rol als groepsleerkracht, maak ik daarom ook deel uit van de innovatiegroep. De innovatiegroep neemt het voortouw in het fusieproces, is onderdeel van het voortgangtraject en vormt de schakel  tussen de teams van beide scholen. In deze innovatiegroep neem ik actief deel; ik denk mee na over het onderwijs van de toekomst  en ik stel hierbij kritische vragen wat betreft de vormgeving hiervan in de nieuwe school. Hierbij gebruik ik de verworven kennis (en ideeën) over het leren in de toekomst uit leerarrangement 4. Voorbeelden hiervan zijn onder andere de trends, het sectorakkoord, de SWOT analyse en de toekomstscenario’s. Ook heb ik gebruik gemaakt van de ideeën die ik opgedaan heb tijdens indrukken en gesprekken met externen tijdens het innovatieve schoolbezoek. De input van deze informatie van internen en externen zorgt voor het vertrouwen wat ik heb om mee te praten over dit onderwerp, omdat ik nu weet waarover ik het heb. De uitwerkingen van de quests die ik bij la4 heb gemaakt, heb ik daarom ook gedeeld met de directie. Zij kunnen deze informatie ook gebruiken bij het fusieproces en de ontwikkeling van een nieuwe school. Deze uitwerkingen zouden ook gedeeld kunnen worden met de innovatiegroep en andere collega's. Kijkend naar de uitwerking van quest 4 en 5, waarbij het gekozen toekomstscenario van ons leerteam ‘Up to the future’ een grote rol speelt, dienen naar mijn mening de volgende onderwerpen meegenomen te worden in de ontwikkeling van een nieuwe basisschool:
1. Leerling bepaalt studieroute aan de hand van talenten
2. Samen leren (met de omgeving)
3. Eigentijdse leermiddelen
4. Geven en krijgen van feedback
5. Flexibele werkruimtes in het leercentrum

Ik heb de bovenstaande opdracht, ook wel de waardeladder genoemd, vanwege ziekte niet met medestudenten uitgevoerd. Echter leek het me waardevol om hierover na te denken. Mogelijk zouden de bovenstaande vijf punten in de innovatiegroep besproken kunnen worden. De consequenties voor mijn eigen onderwijspraktijk zullen de komende jaren vooral te zien zijn in de rol van de leerling in het leerproces. Op dit moment wordt de rol van de leerling als mede-eigenaar in het leerproces vorm gegeven door het stimuleren van zelfregulatie bij leerlingen. Hierin heb ik een leidende rol als trainer en als onderzoeker. Zelfregulerend leren zal de komende jaren uitgebreid worden op basisschool de Wieken, waardoor leerlingen meer zeggenschap krijgen over de leerroute. Daarbij kan het ontwikkelen van talenten meegenomen worden. Hierbij speelt het geven en krijgen van feedback een rol, deze rol zal de komende tijd uitgebreid worden op deze school. De leerkracht krijgt namelijk een andere rol, wanneer leerlingen meer zeggenschap krijgen over hun leerproces. Dit wordt een begeleidende rol, waarbij de leerkracht de leerling en leerlingen elkaar feedback gaan geven.

Wanneer er verder dan twee jaar gekeken wordt, zullen de fusie en het nieuwe schoolgebouw gerealiseerd zijn. Het lijkt mij denkbaar dat het onderwijs in de toekomst plaatsafhankelijk blijft, dus dat het onderwijs in het nieuwe gebouw verzorgd wordt. Dit gebouw zal bestaan uit flexibele werkruimtes, de klaslokalen zijn mijn inziens verdwenen. Deze flexibele werkruimtes geven leerlingen meer vrijheid in het leren, omdat in de werkruimtes verschillende activiteiten gedaan kunnen worden. Activiteiten die aansluiten bij de talenten van kinderen, waarbij leerlingen een bepalende rol hebben in hun ontwikkeling. In deze werkruimtes zullen leerlingen en leerkrachten gebruik kunnen maken van eigentijdse (digitale) leermiddelen, omdat deze in de toekomst een nog grotere rol zullen gaan spelen. De leerkracht wordt coach bij het leerproces van leerlingen, waarbij hij feedback geeft aan de leerling om hem te begeleiden bij zijn leerroute. Daarnaast zullen leerlingen met en van elkaar blijven leren, de instellingen die een plek hebben in het schoolgebouw dragen daar aan bij. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten